NEMOPORTADATECNOLOGIA

Què és el metavers, el nou univers digital que transformarà les nostres experiències en línia

Comparteix:

Facebook acaba d’anunciar que contractarà 10.000 persones a Europa per a desenvolupar el “metavers”.

Però de què tracta exactament aquest concepte que acapara cada vegada més titulars, concentra més inversió de grans companyies tecnològiques i es descriu com la pròxima gran frontera del món digital?

Què és el metavers?
És encara una idea en desenvolupament i algú alié a la indústria li podria semblar simplement una versió millorada de la realitat virtual (VR, per les seues sigles en anglés).

Però els experts diuen que serà a la VR el que els telèfons intel·ligents van ser, en termes de revolució tecnològica, als rudimentaris primers telèfons intel·ligents.

A aquest univers virtual s’accediria amb un visor de VR i probablement amb un avatar en 3D, i connectaria tot tipus d’entorns digitals.

A diferència de la realitat virtual actual, que s’utilitza principalment per als videojocs, el metavers s’usaria doncs per a tota mena d’activitats: treball, jocs, concerts, cinema o simplement per a passar l’estona.

Per què es va tornar important de sobte?

Ara hi ha un gran entusiasme pel metavers entre els inversors amb gran capital i els gegants de tecnològics. Ningú vol quedar-se arrere si resulta ser el futur d’internet.

A més, per primera vegada existeix la sensació que la tecnologia necessària està quasi llesta, amb els avanços en els jocs de realitat virtual i la connectivitat.

Per què està involucrat Facebook?
Facebook ha fet de la construcció del metavers una de les seues grans prioritats.

Ha invertit molt en realitat virtual a través del seu dispositiu Oculus, que és més barat que el dels seus rivals.

Segons els analistes, el preu podria estar causant pèrdues a la companyia, que a canvi aconsegueix que el visor de la seua marca arribe a més persones.

També està creant aplicacions de realitat virtual per a reunions socials i per al lloc de treball, incloses les que permeten interactuar amb el món real.

Malgrat el seu historial d’adquirir a les companyia rivals, Facebook afirma que el metavers “no serà construït de la nit al dia per una sola empresa” i ha promés col·laborar amb el sector.

Recentment ha invertit US$50 milions a finançar grups sense fins de lucre per a ajudar a “construir el metavers de manera responsable”.

Encara que la xarxa social creu que tardarà entre 10 i 15 anys a consolidar-se.

Qui més està interessat en el metavers?

Tim Sweeney, el director de Epic Games (propietari de Fortnite), porta temps parlant de les seues aspiracions en relació amb aquesta tecnologia.

Els jocs multijugador en línia comparteixen mons interactius des de fa dècades.

No són el metavers, però tenen algunes idees en comú amb ell.

En els últims anys, Fortnite va expandir el seu producte, va organitzar concerts, esdeveniments de marca i moltes més coses dins del seu propi món digital.

Altres videojocs també s’estan acostant a una idea de metavers.

 

Roblox, per exemple, és una plataforma amb milers de jocs que estan connectats a un únic ecosistema més gran.

Mentrestant, Unity, una plataforma de desenvolupament 3D, està invertint en “bessons digitals”, còpies digitals del món real.

I l’empresa de gràfics Nvidia està construint el seu “Omnivers”, que descriu com una plataforma per a connectar mons virtuals 3D.

Llavors, es tracta de videojocs?

No.

Encara que hi ha idees diferents sobre el que podria ser el metavers, la majoria veuen la interacció social humana com el nucli de tot.

Facebook, per exemple, ha estat experimentant amb una aplicació de reunions de realitat virtual anomenada Workplace i un espai social anomenat Horizons en les quals s’utilitzen avatars.

Una altra aplicació de realitat virtual, VRChat, se centra per complet a passar l’estona en línia i xarrar, sense un altre objectiu o propòsit que no siga explorar entorns i conéixer gent.

I pot ser que hi haja tota una sèrie d’aplicacions possibles encara per descobrir.

En aqueixa línia, Sweeney li va dir recentment a The Washington Post que imagina un món en el qual un fabricant d’automòbils que intenta anunciar un nou model “preste el seu automòbil en el món virtual i deixe conduir-lo”.

Potser quan vas de compres per internet, primer et proves la roba en versió digital i després la demanes perquè t’arribe en el món real.

Existeix ja la tecnologia per a desenvolupar-ho?

La realitat virtual ha recorregut un llarg camí en els últims anys.

Existeixen dispositius d’alta gamma que poden enganyar l’ull humà perquè veja en 3D mentre el jugador es mou per un món virtual.

També s’ha tornat més comú: el casc per a jocs de realitat virtual Oculus Quest 2 va ser un popular regal en el Nadal de 2020.

L’explosió de l’interés pels NFT, que poden proporcionar una manera de rastrejar de manera de confiança la propietat de béns digitals, podria ser una mostra de com funcionaria una economia virtual.

I els mons digitals més avançats necessitaran una connectivitat millor, més consistent i més mòbil, alguna cosa que podria resoldre’s amb el llançament de 5G.

Ara com ara, no obstant això, està tot en una etapa inicial.

L’evolució del metavers, si és que ocorre, es lliurarà entre els gegants tecnològics durant la dècada vinent, o tal vegada fins i tot més.


Font: BBC NEWS  Foto: Unsplash 

País del Mar
Som un Grup Editorial valencià establert a Vila-real des de desembre de 2018 i amb el propòsit de difondre continguts e informació actual.

    També et poden interessar

    Comentaris tancats

    Més en:NEMO