fbpx

 

 

 

 

 

 

El vel no és el problema. La censura i les desigualtats, sí

Les dones egípcies han pres un inusual protagonisme en els moviments que està canviant els fonaments d’Egipte. Viure de prop el costat més íntim de la dona egípcia, el fanatisme religiós, la Primavera Àrab o acostar-se a la història d’una família en l’exili són algunes de les experiències que dotze directores recreen en el cicle “La revolució de la dona al cinema egipci” de Mostra de València.

Ahir en Fundació Bancaixa es va realitzar una taula redona amb les directores egípcies que signen cinc de les dotze pel·lícules que conformen aquest cicle. En aquesta conversa sobre la realitat política i cultural, i sobretot, cinematogràfica dels països àrabs van participar les directores Hala Khalil, Amal Ramsis, Kamla Abuzekry, Nadine Khan i Mariam Abou-Ouf que van xarrar amb Awatef Ketiti sobre les dificultats que suposa tractar de fer cinema d’autor en l’actualitat en un país on no existeixen ajudes estatals a la producció i funciona la censura prèvia.

Potser no és correcte tractar la indústria cinematogràfica en el món àrab en general sense tractar el cas d’Egipte en particular. Primer, i des del punt de vista històric, el cinema a Egipte va sorgir quasi simultàniament amb l’emergència del cinema a Europa, 30 anys abans de veure’l nàixer en la resta dels països àrabs. Segon, per la influència innegable del cinema egipci, cinematogràfica i ideològicament, en la resta de països àrabs durant moltes dècades.

“Crec que la meua participació en les revoltes de la Primavera Àrab em va ajudar per a desenvolupar les idees relacionades amb les revolucions de manera diferent, a analitzar el fet humà en el discurs històric d’una forma més madura. Són ja molts anys d’agitació a Egipte i en el món sencer i hem de recuperar la nostra memòria històrica de manera més constructiva que ens serveix de guia per a crear un canvi social vertader i durador” va apuntar Amal Ramsis, directora del documental ‘Veniu des de lluny’.

Per a Nadine Khan, directora del film ‘Chaos, disorder’ el principal problema de la indústria cinematogràfica a Egipte és la censura. Compte com mentre Hosni Mubarak estava en el poder la censura va rebutjar la seua pel·lícula (algunes escenes interiors van ser filmades en 2010) i només després de la revolució de 2011 es va reiniciar la producció. Encara que Khan no és molt optimista amb la situació actual “hi havia més llibertat després de les revoltes que en l’actualitat”, ha afirmat.

En això semblen estar d’acord les directores participants en la conversa. Les protestes que van enderrocar a Hosni Mubarak en 2011 tampoc han fet molt per retornar l’esplendor femenina a aquest àmbit. “La cultura en els 50 i 60 era diferent i fins i tot el Govern recolzava a les dones. Ara la cultura no és així”, conscients que en l’actualitat el cinema majoritari relega a la dona a papers secundaris.

“El debat sobre la situació de la dona àrab se centra en dues qüestions principals: el vel i la sexualitat de la dona. La gent s’equivoca en pensar que el vel és el principal problema. Hi ha molts més, com les desigualtats o la falta de llibertat” assenyala Kamla Abu Zekry, directora de la reeixida ‘One-zero’.

Vore també


El positiu és que després de la seua aparició en l’escena cinematogràfica en la dècada dels 80, les cineastes egípcies estan oferint una mirada femenina del món, una eina clau a l’hora d’espentar a la societat a donar un gir cap a la igualtat.

Ramsis va voler esmentar a les dones de generacions anteriors “les que de debò van tindre el coratge per a enfrontar-se amb molts estereotips, amb molts prejudicis”, va dir. Sobretot al cinema documental “que no era un cinema benvingut”.


Font i foto: La Mostra de València


Si continues utilitzant aquest lloc aceptes l'ús de cookies. Més informació

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar