“L’alegria de la II República”; disseny, pintura e il.lustració en una exposició al MuVIM

La fotografia de Pierre Verger, la cartelleria, dissenys i pintures de Luis Dubón i la moda femenina del període republicà rescatada pel modista Francis Montesinos reviuen en el cicle 14 d’abril del Museu Valencià de la Il·lustració i la Modernitat (MuVIM), “l’alegria de la II República”.

Així ho ha destacat el director del museu, Rafael Company, que ha presentat aquest programa cultural, que posa punt i final al recorregut iniciat en 2016 amb l’exposició La Modernitat Republicana a València. Innovacions i pervivències en l’art figuratiu (1928-1942). En l’acte també han intervingut el diputat de Cultura, Xavier Rius, i el cap d’exposicions del museu, Amador Griñó, al costat dels comissaris de les tres exposicions que conformen el cicle.

La primera d’elles és Pierre Verger. Un viatge fotogràfic per l’Espanya Republicana (1935), que recopila les instantànies del fotògraf francés, la gran majoria inèdites, realitzades durant un viatge amb bicicleta des de Portbou, localitat de la frontera francesa, fins a Cadis.

El comissari d’aquesta mostra, Hasan López, ha destacat que Pierre Verger (1902-1996) “es distanciava d’aquells fotògrafs de guerra que d’alguna manera buscaven imatges impactants per a remoure consciències”, mentre que “se centrava en la cotidianeidad i els detalls, les xicotetes coses”.

Durant el viatge de 3.500 quilòmetres, Verger, qui també va ser antropòleg, va fotografiar diversos emplaçaments encara icònics de la costa mediterrània i el País Valencià, entre ells Les Cuevas de Paterna, el port de València, l’Ajuntament d’Alacant o el Palmerar de Benidorm.

Referent a això, el cap d’exposicions, Amador Griñó, ha posat en valor que les instantànies de Verger “ens donen una idea de com ens veien els altres des de fora” durant els anys de la II República. També el diputat de Cultura, Xavier Rius, ha indicat que el seu treball “complementa la nostra realitat i ens dóna una visió fidedigna”.

Aquesta exposició, que consta de 120 fotografies i 39 planxes originals, serà la primera a obrir-se al públic aquest dijous a les 20.00 hores, mentre que les mostres que completen el cicle -Dubón. Un artista republicà (1909-1952) i Per els altes bastides dels flors. Moda i República– es podran visitar a partir del 14 i el 17 d’abril respectivament.

La figura oblidada de Dubón

Quant a la mostra dedicada al pintor i dissenyador gràfic valencià Luis Dubón (1982-1953), es tracta d’una antologia dividida en tres blocs que recull prop de 300 obres. El primer és un homenatge no solament a l’artista, sinó també al seu col·lega Vicente Beltrán, amb qui va compartir la tasca de realitzar la decoració al·legòrica republicana del Saló de Sessions de l’Ajuntament de València a iniciativa de l’alcalde Vicent Alfaro.

El segon espai se centra en la trajectòria pictòrica de Dubón, on es recullen diverses tècniques i temàtiques, a més de fotografies i utensilis utilitzats per ell. Finalment, l’última sala mostra exclusivament les obres de disseny gràfic realitzes entre 1916 i 1951.

 

El comissari d’aquesta exposició, Néstor Morente, ha explicat que Dubón “havia passat a l’oblit principalment per ser un artista republicà”, malgrat que “no ha ocorregut el mateix amb la seua obra, que ha sigut molt divulgada per la seua qualitat i bellesa” en tot tipus d’àmbits, des de la publicitat a les Falles, passant per uns altres com el còmic.

Per part seua, Company ha destacat que, malgrat que les obres del pintor tenien molta fama, “era com si no la tingueren, perquè la seua figura no havia sigut contextualitzada”. De la mateixa manera, Griñó ha incidit que, després de la guerra, “va passar a convertir-se en un represaliat, com a punts altres artistes”.

La moda “alegre” de la República

La tercera mostra del cicle, comisariada per Josevi Plaza, se centra en l’obra del modista Francís Montesinos, que ha creat per a l’ocasió “una col·lecció vibrant, opulenta, hedonista com un parterre de roses” inspirada en el poemari de Miguel Hernández i completada amb fotografies d’arxiu que mostren “l’alegria que havia arribat al món de les dones en la II República, segons aquest especialista.

Així mateix, el comissari ha destacat la labor de Montesinos (1950) perquè “les portes de la moda es puguen obrir a la història” i per plantejar la pregunta de “si els museus i la cultura l’abraçarien com una més si se li llevara tot el que té d’industrial”.

Per part seua, el dissenyador ha protagonitzat una breu intervenció en la qual ha celebrat la poesia floral de Miguel Hernández i ha llegit un poema escrit per Plaza titulat Roses Anònimes dedicat a les dones de la II República que “van omplir d’amor i orgull cases, llits i trinxeres”.

Finalment, Company ha agraït “la convicció de les persones que fan aquests projectes i els construeixen”, insistint que “en una època de tantes coses buides, és un privilegi comptar amb persones que creen en el que fan”.


Font: Valencia Plaza Fotos: MuVIM

Som un Grup Editorial valencià establert a Vila-real des de desembre de 2018 i amb el propòsit de difondre continguts e informació actual.

Deja un comentario

Tu dirección de correo electrónico no será publicada. Los campos obligatorios están marcados con *

Close

Paisdelmar

Benvinguts

Close

Sign in

Close

Cart (0)

Cart is empty No products in the cart.

Currency

Si continues utilitzant aquest lloc aceptes l'ús de cookies. Més informació

Los ajustes de cookies de esta web están configurados para "permitir cookies" y así ofrecerte la mejor experiencia de navegación posible. Si sigues utilizando esta web sin cambiar tus ajustes de cookies o haces clic en "Aceptar" estarás dando tu consentimiento a esto.

Cerrar